onsdag 13. juni 2012

Utmattelse



De siste to ukene har vært vanskelige og tunge. Jeg har vært preget av en lammende tretthet, en tretthet som slår meg fullstendig ut og som gjør meg kvalm og utilpass. Dagen begynner forholdsvis greit, jeg føler meg uthvilt etter nattens søvn. Men etter få timer på jobben kommer utmattelsen. Og når jeg da drar hjem er jeg fullstendig på felgen, kvalm og dårlig. Jeg var jo sånn med Ingrid også, men forskjellen denne gangen er at nå har jeg ikke bare meg selv å tenke på. Nå kan jeg ikke bare slenge meg på sofan når jeg kommer hjem og tilbringe en deilig time i drømmeland. Nå må jeg mobilisere alle mine krefter og hente Ingrid i barnehagen, lage middag og rydde opp etterpå. Så kommer kveldsstellet. Og en aktiv 3-åring vil jo også gjerne leke litt før leggetid!

Det som er det store problemet er at jeg er alene hver kveld om dette. Nå for tiden jobber herr Laura på kveldene, og det skal han gjøre hele måneden. Jeg skjønte ikke hvordan i all verden jeg skulle klare å gjennomføre disse ukene, så etter en fryktelig dag i går med så og si konstant kvalme og hodepine tok jeg en tur til legen idag. Og til min store lettelse ble jeg 50 % sykemeldt i to uker, fram til neste svangerskapskontroll. Som forøvrig også blir den første... Det er virkelig utrolig deilig å vite at jeg kun har halv arbeidsmengde å forholde meg til. Det er som en byrde er løftet av skuldrene mine. 

Så nå sitter jeg her i sofan og nyter en stille kveldsstund for meg selv.Sommerskumringen senker seg utenfor.
Og dessuten: legen mente at jeg var i uke 11 - og ikke i uke 9 som jeg trodde. Det vil si at første trimester snart er gjennomført...!


3 kommentarer:

  1. Det var godt og høre. Det kan umulig være lett i den tilstanden. Godt å få slappe av litt. Gleder meg til å høre hvordan det går på svangerskapskontrollen da;)!

    I miss you..

    SvarSlett
  2. Så deilig at du har en forståelsesfull lege :-) Det er virkelig ikke godt å gå sånn som du har gjort de siste par ukene, og utrolig viktig å ha mulighet til å samle litt krefter også - ikke bare tappes!

    Og så moro st du "plutselig" har kommet så langt i svangerskapet! Da er det bare 7-8 ukers forskjell mellom oss, da :-) Jeg er 19 uker i morra, var på ordinær UL i går hvor vi så ei frisk og fin jente!! Det var overveldende og stort! Det blir kanskje litt spenning rundt terminen din og årsskiftet nå da, eller regner jeg feil...? Kanskje det blir en liten julepresang <3

    Nyt litt roligere dager, synes du er kjempeflink som er "alenemamma" for en tid :-) Klem fra KristinB

    SvarSlett
  3. Jeg håper dagene bare blir bedre og bedre fremover nå. Slitsomt i første trimester, da er man jo ofte veldig trett og sliten. Men det går oppover. Godt å høre legen tar deg på alvor og at du kan puste ut på kveldene. Men ja, det er definitivt slitsomt å være gravid og ha en liten på 3 i tillegg.
    Spennende at du er lenger på vei enn først antatt og at det første trimester snart er over. Så fint :) Ønsker deg mange dager med glede, ro og nye krefter nå. klem herfra

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar til meg!