onsdag 23. november 2011

Å, kunne eg fara til Telemark...



Å, kunne eg fara til Telemark
og leva ei sumarstund!
Der gror det ryllik på stovetak
og songar på folkemunn.
Til Telemark, dit stend mi Trå
til Gauksto-fjell
og til Vinje-gjeld
til Rjukan sval
og til Morgedal
- til sumars so får me sjå!

Per Sivle

Jeg føler det ofte sånn. Selv om jeg har det bra her, så lengter jeg veldig etter Telemark.
Etter naturen.
Etter fjellene.
Etter lukten av skog.
Jeg lengter etter den jublende fuglesangen som jeg aldri hører her. Jeg lengter etter elvebrus og suset fra skogen.
Jeg savner den umidelbare nærheten til naturen.
Da jeg bodde der visste jeg virkelig ikke hvor heldig jeg var som levde i slike omgivelser: midt i et nasjonalromantisk maleri! Mangelen på fjell her gjør at jeg - underlig nok- føler meg innestengt. For å forklare det litt nærmere: her får man aldri utsyn. Man ser rett inn i bygninger eller trær. Man ser aldri lengre enn 100 meter.. Fjell gir meg romfølelse. Det at man kan se bort på et fjell eller en fjelltopp som ligger mange mange kilometer borte gir meg en frihetsfølelse, en slags åpenhet inni meg som jeg ikke kan føle her i folketette Akershus. 

Jeg trenger vel ikke vente helt til sommeren før jeg kommer til Telemark igjen, da...Om ikke før, så blir det hvertfall julefeiring der!

1 kommentar:

  1. Skjønner godt at du lengter tilbake til sånne omgivelser:-)

    Det blir gjerne litt sånn når man har fått barn, tror jeg, at man lengter tilbake til der en sjøl vokste opp. -Og så hadde dere kanskje fått mer bolig for pengene enn der dere bor nå? Og så kunne du kanskje hatt hest... :-D Har nemlig mange venninner som er i den situasjonen, med akkurat de drømmene, og så sier de alltid det der når de er hjemme hos meg - som bor forholdsvis landlig til og aldri flytta ut av hjemkommunen.

    Høres koselig ut med julefeiring i Telemark da - jeg ser for meg masse snø, ensomme skiturer og så kanefart!

    Ha en fin kveld, klem, KristinB

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar til meg!