onsdag 27. juni 2012

13 uker og første kontroll

Sommerblomster på Hvaler.

I dag fullfører jeg 13 uker. 
Men at dette svangerskapet ikke går like knirkefritt som det forrige, det er helt klart.
 For en ukes tid siden kunne jeg konstatere at jeg har pådratt meg bekkenløsning... Hurra, det er jo bare et halvt år igjen lissom! Da dette gikk opp for meg fikk jeg først litt småpanikk. Jeg har alltid hatt en skrekk for å bli ufør og jeg er livredd for at dette skal bli noe som jeg må slite med også etter fødsel. Syns det er så mange som har plager flere år etter graviditeten... Så nå skal jeg bare ta alle forhåndsregler, ikke gjøre noe som kan få det til å bli verre. Jeg har tatt kontakt med fysioterapaut etter henvisning fra legen min, så etter sommerferien begynner jeg sannsynligvis med noen form for behandling. Varmebasseng, snakket de om. Inntil da er jeg 30 % sykemeldt. Det er egentlig litt rart. Jeg som nesten ikke har vært sykemeldt som mye som en uke tidligere...

Så hvordan fant jeg ut at dette var bekkenløsning?
 For en tid siden kjente jeg ømhet på utsiden av øvre del av lårene. Jeg tok dette for å være stølhet etter voltigen eller at jeg hade fått meg en smell. Men synes det var litt pussig. Dette forsvant for så å komme tilbake, og jeg tenkte da at dette ikke hadde noe med voltigetreningen å gjøre. Så en kveld kjente jeg smerte i lysken. Det var faktisk kjempevondt, helt plutselig. Og det var da jeg skjønte at dette nok dessverre ikke kunne være noe annet enn bekkenløsning.
Og siden da har jeg kjent det hele tiden. Smertene forandrer seg fra dag til dag og utover dagen. Noen ganger er det høyre lyske, andre ganger venstre. I dag kjenner jeg ikke så mye i lyskene i det hele tatt, men mer på utsiden av lårene. Merkelige greier...

Så kom da gårsdagen med ENDELIG time for første kontroll! Åh, den legetimen har jeg ventet lenge på. Tok alle de obligatoriske prøvene bl.a. blodprosent, hepatitt B og HIV. Jeg tok ikke toxoplasmose-prøve, for den fant jeg ut av at jeg var resistent mot under forrige svangerskap. Jeg har fått sykehushenvisning og venter på time for ultralyd. Også fikk jeg høre hjertet til babyen! Først sa legen at det var for tidlig, men da jeg akkederte med at forrige gang hørte jeg det i uke 11, ville han prøve likevel. Og jammen så fant vi den. Helt nederst i magen fanget vi opp raske hjerteslag. Fantastisk. Så da er det ikke innbildt svangerskap, he he!

Midsommerhelgen tilbragte vi på hytta på Hvaler. Ingrid koste seg med graving på stranda og skjellsanking. Temperaturen fristet ikke til bading, verken for store eller små. Kvelden regna bort, men vi grilla og inntok maten ute under tak. Så en koselig helg alt i alt.



1 kommentar:

  1. Det var kjedelig. Bekkenløsning. Uff så vondt. Men håper du ikke får det så hardt og at trening kan hjelpe.
    Stas og høre hjertelyden da! Du skal bli mamma igjen du din luring ;) Håper vi sees snart! Her regner vi bort i dag. Nattåpent er det også. Hepp!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar til meg!