mandag 17. oktober 2011

Barneoppdragelse: Selvtillit



Er det én ting jeg og kjærsten min er skjønt enige om, så er det at vi skal etterstrebe så godt det lar seg gjøre å gi jenta vår god selvtillit.
Jeg har tenkt veldig mye på hva som gir mennesker selvtillit og vi to har snakket en del om dette. Er det noe som kan læres? Eller må det ligge der nedfelt i personligheten allerede fra begynnelsen av? Er det genetisk?

Med god selvtillit mener jeg ikke at man skal stikke seg fram, være brautende og høyrøstet. Jeg mener den ekte selvtilliten, en grunnleggende ro og en overbevisning om at jeg er god nok. Jeg kan klare det meste om jeg bare angstrenger meg litt. Jeg er like god som alle andre og har ingen grunn til å føle meg underlegen.
Jeg vil at jenta mi skal få styrken til å ikke bry seg så mye om hva andre sier. Jeg ønsker at hun skal få styrken som trengs til å si ifra hvis hun opplever urett - mot seg selv eller andre! Jeg ønsker at hun har den indre styrken som gjør at hun ser at hun er verdifull og elsket, at hun er glad i seg selv og at hun derfor kan vise empati og kjærlighet til andre. Jeg tror at man må være glad i- og fornøyd med seg selv hvis man skal være glad i andre mennesker. Jeg ønsker at datteren min blir sikker på seg selv uten en annen egenskap som noen mennesker assosierer med et godt selvbilde, nemlig hovmod. Jeg ønsker at hun føler seg så sikker på seg selv at hun får en god dose med selvironi og med glimt i øyet kan le hjertelig av seg selv.

Et menneske med godt selvbilde blir nesten alltid sett opp til. (Også de hovmodige dessverre.) Men det er ikke først og fremst derfor jeg ønsker Ingrid god selvtillit. God selvtillit gir gode følelser. Simple as that. Det beskytter følelseslivet ditt mot sleivete kommentarer og fnising bak hender. I neste omgang beskytter det deg mot lignende episoder, fordi en person med god selvtillit blir svært sjelden hundset med! Tvert imot som allerede nevnt; folk ser opp til deg!

Så er da spørsmålet hvordan gi henne denne fantastiske egenskapen? Jeg roser henne ofte, overøser henne med klemmer og kyss og forteller ofte at jeg elsker henne. Dette kommer spontant selvfølgelig, det er ikke en del av oppskriften Prosjekt Hvordan gi God Selvtillit! Men jeg håper at det hjelper. I tillegg er jeg nøye med at andre barn ikke skal få være slemme mot henne. Selvfølgelig hender det. Hun er jo 2 år og menger seg med små barn der det å være slemme mot hverandre er nærmest dagligdags. Jeg vil ikke at hun skal få en følelse av at det er greit at andre oppfører seg stygt mot henne. Hun skal reagere på sånn oppførsel og si ifra. For all del, det hender at jeg sier at hun ikke skal bry seg om det i en gitt situasjon, men det er ikke greit at noen er direkte slemme eller overkjører henne!

Innerst inne tror jeg nok at sånn selvtillit som jeg tenker på er noe som kommer med årene. Jeg tror ikke du kan oppnå den slags selvfølelse før du begynner å bli litt voksen.... Men jeg håper i allefall inderlig at vi kan gi henne den hjelpen som trengs til å legge grunnlaget, og at hun kanskje får litt bedre selvtillit enn det som er gjennomsnittet for et skolebarn/ ungdom. At hun tør å si nei, tør å si ja, tør å feile, tør å si ifra. Har tro på seg selv.

Jeg har mange tanker rundt barneoppdragelse generelt. Ikke like mange svar som spørsmål er jeg redd... Det er et stort og vanskelig tema, med mange meninger og metoder. Tar gjerne imot innspill. Er det noen som sitter med de samme tankene som meg eller kanskje noen som har erfaring rundt emnet barn og selvtillit, skriv gjerne noen ord til meg.

2 kommentarer:

  1. Er hjertens enig i det du skriver! Det er gode verdier og vi som foreldre må aldri gi opp å prøve =) Og ja, mange spørsmål - færre svar desverre. Og ingen fasit. Kun kjærlighet! <3

    SvarSlett
  2. Bra skrevet :)

    Selvtilitt er noe som vi så inderlig ønsker at barna våre skal få. Og jeg føler selv at vi har utført denne oppgaven så godt vi kan med å overøse barna med ekte kjærlighet og skryt. Men så er det elever på skolen som klarer å sette en stopper for det vi har bygd opp. Men vi gir oss ikke her, men prøver å få barna til å forstå at man skal være fornøyd med seg selv for den man er.

    Det er ei jente på skolen som er direkte slem med min datter. Hun biter og tråkker på jenta mi. Dette er sikkert ikke riktig, men jeg har faktisk lært min datter å ta igjen, mulig jeg synes dette er viktig pga egenerfaring. Men hun andre jenta er så flink til å prate for seg, og fryktelig sjarmerende, så min datter får kjeft. Jeg har da lurt på om det er min datter som har endret seg så mye etter hun byttet skole, men her om dagen snakket jeg med ei venninne som er venn med både min datter og hun "vansklige" og fikk bekreftet at hun andre rett og slett var slu.

    Ellers snakket min datter og hennes venninne om de poppulære. De som kunne få alle rundt seg til å gjøre ting de ba dem om. De var veldig sjefete og ikke så hyggelige. Da sa jeg at jeg ikke kunne skjønne at det var noe å se opp til. Og at jentene burde være glad for at de er så gode venner og støtte hverandre, og være stolt av den de er. Og bare kose seg med interessene sine uten å bry seg om hva andre synes.

    Huff, dette å oppdra barn til god selvtilitt hadde vært så mye enklere dersom man kunne plukket ut hvilke barn de skulle gått i barnehage og skole med, men sånn er det ikke. Isteden må vi bare kjempe for at barna skal få beholde den selvtilitten som er bygd opp. Ikke lett det her.

    Jennifer(hehe)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar til meg!