mandag 31. oktober 2011

En impulsiv musikkopplevelse


I går dro jeg på min første countrykonsert, fullstendig på impuls. To av mine kusiner med følge, samt onkelen min var på besøk hos oss før de skulle dra inn på konserten, og siden de hadde en ekstra billett heiv jeg meg på lasset. Country har jeg egentlig ikke hørt så mye på, men har oppdaget det litt sånn etterhvert, at faktisk noe av det kan være ganske okay. Så jeg tenkte at dette kan være en ny og annerledes opplevelse, let's give it a try!

Dama som skulle synge het Gillian Welch, og jeg hadde aldri hørt om henne. Hun var der sammen med sin partner, David Rawlings, to akustiske gitarer, en banjo og ett munnspill.
Hva skal jeg si?
Den første sangen gav meg tårer i øynene. Det var vakkert, lunt og ektefølt. Melodiene var nydelige, Gillians stemme er utrolig behagelig å høre på, aldri noe strev med vokalen eller falske toner der! Og David Rawlings var helt rå på gitaren! Soloene hans høstet høylydt og begeistret klapping og roping. Stemningen var intim og svært avslappet, Gillian og David koste seg og publikum koste seg - meg inkludert!

Ifølge Wikipedia spiller Gillian Welch en genierklært blanding av bluegrass, country, americana og folk. En beskrivelse jeg kan bifalle.
Jeg skal sjekke ut musikken på Wimp, men live var det i allefall en veldig fin musikalsk opplevelse! Det var med varme hjerter vi tuslet ut i oktober-natten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar til meg!